wczytywanie...

wave. agencja kreatywna.

30/09/16

5 podstawowych zasad dobrego sklepu internetowego

5 podstawowych zasad dobrego sklepu internetowego

5 Podstawowych zasad dobrego sklepu internetowego

Z raportu E-commerce w Polsce 2016 przygotowanego przez Gemius wynika, że prawie połowa internautów deklaruje zakupy online, przy czym najczęściej wybiera polskie e-sklepy.

Internauci wybierają zakupy online głównie z powodu dostępności e-sklepu przez całą dobę, niższej ceny oraz wygody.

Możliwość porównywania cen i znalezienia trudno dostępnych produktów również przemawia na plus dla ecommerce.

Rynek ecommerce daje też wiele możliwości na dokładne poznanie swoich klientów, ich preferencji i zwyczajów zakupowych. Takiej wiedzy nie mają sklepy stacjonarne, co daje znaczną przewagę dla e-sklepów, aby mogły lepiej dopasować swoją ofertę do oczekiwań klientów.

1. Czytelna nawigacja w sklepie

Przede wszystkim, żaden klient nie powinien się czuć zagubiony w Twoim sklepie. Cały czas musi być prowadzony za rękę i musi wiedzieć gdzie jest, skąd przyszedł oraz gdzie może się dalej udać. Zauważcie, że naawet w hipermaketach wszytkie alejkni są opisane np wg działów. Dzieki temu łatwiej jest nam zanleść porządany produkt.

Można to osiągnąć:

  • umieszczając np. w lewej kolumnie drzewo kategorii z aktualnie przeglądaną kategorią
  • umieszczając na górze strony tzw. breadcrumb, czyli popularne "Jesteś tutaj:"
  • stosując wyraźne tytuły kategorii i podkategorii

Podobne zasady powinny być zasosowane w koszyku, podczas finalizowania transakcj. Bardzo częstym błędem popełnianym podczas budowy sklepu interetowego jest niedostoswoanie koszyka i wrzucenie wszytkiego do "jednego wora". Natłok informacji jaki chcemy przekazać podczas końcowego etapu zakupowego może spowodować, że użytkownik porzuci koszyk. Należy pokazć użytkownikowi jak będzie przebiegał proces (tzn. ile i jakie kroki go czekają) i na jakim etapie właśnie się znajduje, np.:

  • Krok 1 - zawartość koszyka
  • Krok 2 - wybór sposobu dostawy i płatności
  • Krok 3 - dane klienta
  • Krok 4 - potwierdzenie zakupu

2. Wysokiej jakości zdjęcia

Ponieważ produktu kupowanego przez internet nie da się obejrzeć z bliska ani wziąć do ręki, musisz postawić na wysoką jakość zdjęć, tak by klient nie miał wątpliwości co kupuje. Absolutnie nie może być tak, że po kliknięciu w miniaturkę, otwiera się zdjęcie takiej samej wielkości, lub niewiele większe.

3. Porządny i rzetelny opis produktu

Pierwsza i podstawowa zasada brzmi:

Należy pisać dla ludzi, a nie dla wyszukiwarki.

Słowa kluczowe są szalenie istotne, ale opis stworzony „dla robota” będzie nudny i nikomu nie przydatny. Opis stworzony dla człowieka zachęci go do zakupu. Warto to wiedzieć, bo w dobrym opisie produktu nierzadko leży tajemnica sukcesu sprzedażowego. Dobry opis produktu musi być wyczerpujący i w miarę maksymalnie rozwiewać wszystkie wątpliwości.

Warto zadbać o dokładną i rzetelną specyfikację produktu. Jeżeli sprzedajemy np buty piłkarskie to w opisie warto ująć takie inforamcje jak:

  • Rozmiar,
  • Z czego wykonany jest but a z czego wykonana jest podeszwa,
  • Jaka jest kolorsytyka produktu,
  • Opisać sposób konserwacji (tutaj można zaproponować dodatkowy produkt)
Przykład
Zły opis:

Buty piłkarskie, w których poczujesz się jak Cristiano Ronaldo i szybciej niż Ci się wydaje spełnisz swoje marzenia o zagraniu na największych stadionach świata! Kup już teraz i zaskocz siebie oraz kolegów z drużyny swoimi umiejętności piłkarskimi.

Dobry opis:

Buty piłkarskie dla zawodników w wieku juniora, które posiadają cholewkę wykonaną z ultra cienkiego i supermiękkiego materiału HybridTouch, który zapewnia najlepsze czucie w każdych warunkach pogodowych. Trójwymiarowy wzór Dribbletex w przedniej części buta poprawia kontrolę podczas dryblingu przy większych prędkościach i zwiększa stabilność.

Istotne jest stosowanie języka korzyści, ale w ostrożny sposób. Dlatego słowa nacechowane emocjonalnie należy stosować z rozwagą

4. Zadbaj o opinię produktów

Bardzo ważnym czynnikiem zakupowym (czesto pomijanym przez właścicieli e-sklepow) są opinię. Często podejmujemy decyzję zakupową kierując się opinią innych ludzi, ktorzy już dokonali u nas zakupu i mają zdanie na temat danego produktu. Ponadto w stusując opinię i wdrażając w nasz sklep pewne elementy możemy pdonieśc pozycje produktu w wyszukiwrace.

5. Wykorzystaj produkty powiązane, by zwiększyć sprzedaż

Warto jest zapoznać się się dwoma terminami, które zwiększą naszą sprzedaż:

  1. cross-selling - Cross-selling ma na celu przypomnienie klientowi o produktach, które najprawdopodobniej będą mu potrzebne.
  2. upselling - Upselling jest techniką, która ma na celu sprzedaż klientowi droższej wersji produktu niż ta, którą jest pierwotnie zainteresowany.

Wielu właścicielom sklepów internetowych może się wydawać, że jedynym sposobem, by zwiększyć sprzedaż, jest podniesienie wydatków na reklamę. Nic bardziej mylnego. W pierwszej kolejności warto zastanowić się, jak w stu procentach wykorzystać to, co już masz, bez wydawania fortuny.

Produkty powiązane wyświetlają się na karcie produktu – są to propozycje innych przedmiotów, których zakupem może być zainteresowany klient. Kiedy ten kupuje akurat np. dżinsy, warto mu podsunąć inne części garderoby do zestawu.

Podsumowanie

Piękny design sklepu, logotyp czy animacje w sklepie interetowym są ważne i budują naszą markę - jednak bez dobrze zoptymalizowanego i czytelnego sklepu nie zaczniemy sprzedawać i tymsamym zarazbiać. Sprawdzmy kometencję firmy w zakresie znajomości rynku e-commerce. Może się okazać, że agencja z którą prowadzimy rozmowy nie ma pojęcia o tym co robi a my stracimy sporo pieniędzy oraz czasu.